Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Samtida dans (SAMD)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-05-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet samtida dans är till sin karaktär scenkonstnärligt och speglar samhällets förändringar och utveckling. Med kontinuerlig kroppslig träning i samtida dans och genom att möta konstnärliga utmaningar skapas den hållbara dansare som dansaryrket kräver. Ämnet får bara anordnas på yrkesdansarutbildningen.

Undervisningen i ämnet samtida dans ska syfta till att eleverna utvecklar danstekniska färdigheter i samtida dans. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kroppslig medvetenhet och dansteknisk förmåga till en konstnärlig helhet. Genom improvisation ska eleverna ges möjlighet till ett undersökande förhållningssätt samt att samarbeta och interagera med varandra. Undervisningen ska även bidra till att eleverna, individuellt och i grupp, utvecklar spatial och musikalisk lyhördhet.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att tolka och memorera samtida dans. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar tillit till sina danstekniska färdigheter samt förmåga att reflektera över det egna lärandet och att använda reflektionerna för den egna danstekniska utvecklingen.

Undervisningen ska stimulera elevernas lust att lära och personliga utveckling. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla ett kreativt och problemlösande arbetssätt som tar sin utgångspunkt i dansaryrket och den samtida dansen.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett yrkesmässigt förhållningssätt till kontinuerlig träning samt förberedas för dansaryrkets olika krav. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda dansens begrepp och vokabulär inom yrkesområdet. Dessutom ska undervisningen betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.

Undervisningen i ämnet samtida dans ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • Färdigheter i att tillämpa samtida dansteknik samt i improvisation.
  • Förmåga att tolka, memorera och utföra samtida dans utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.
  • Förmåga att anpassa sin dansteknik inom samtida dans till musikaliska aspekter, olika rum och sammanhang.
  • Förmåga att tillämpa den danstekniska träningsprocessens olika delar.
  • Förmåga att reflektera över sin kunskapsutveckling och att använda reflektionerna för den egna dansutvecklingen.
  • Förmåga att använda dansens begrepp och vokabulär i kommunikation med andra inom yrkesområdet.

Nivåer i ämnet samtida dans

  • Nivå 1, 200 poäng.
  • Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 200 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search