Scenisk gestaltning (SCEI)
Information
- Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-02-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Scenisk gestaltning handlar om mötet mellan aktörer och publik, här och nu. Ämnet scenisk gestaltning behandlar de konstnärliga uttrycksformer som kan samverka i en teaterföreställning, till exempel skådespeleri, kostym och scenografi. Med hjälp av begrepp, teorier och metoder från dessa konstnärliga uttrycksformer skapas förståelse av teatern som konstart.
Undervisningen i ämnet scenisk gestaltning ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i gestaltning med olika sceniska uttrycksmedel, främst kropp och röst. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om den sceniska berättelsens uppbyggnad. Centralt i all teater är gestaltning och kommunikation. Undervisningen ska därför också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i hur andra sceniska uttrycksmedel, förutom kropp och röst, kan användas i gestaltning. Eleverna ska på så vis ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera medvetet med en publik för olika syften och i olika sammanhang. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur teaterns tre hörnpelare berättelsen, berättaren och rummet samverkar.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i teaterämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av teatern som arbetsplats, en teaterproduktions olika yrkesroller och teatern som kollektiv konstart. Genom undervisningen ska eleverna därför ges möjlighet att utveckla ansvarskänsla, initiativförmåga och lyhördhet. Undervisningen ska också betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.
Teater som konstform undersöker, ställer frågor och berättar om vad det är att vara människa i olika kontexter. Därför ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet på människans beteenden, drivkrafter och livsvillkor. Undervisningen ska utgå från elevernas kreativitet och stimulera konstnärligt skapande och berättande. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att med användning av områdets begrepp diskutera teaterns roll i samhället, dess möjlighet att beröra och påverka människor, gestalta frågor om makt och identitet samt fungera som arena för tanke- och yttrandefrihet. Genom det gestaltande arbetet ska eleverna ges möjlighet att enskilt och tillsammans med andra reflektera över sitt eget och gruppens skapande.
Undervisningen ska varva praktiska moment med teoretiska och ge eleverna möjlighet att uppleva, tolka och analysera olika teaterformer.
Undervisningen i ämnet scenisk gestaltning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Färdigheter i att använda kroppen och rösten som sceniska uttrycksmedel.
- Förmåga att samarbeta i grupp och samspela i gestaltning.
- Färdigheter i att använda sceniska uttrycksmedel i kommunikationen med en publik.
- Kunskaper om den sceniska berättelsens uppbyggnad.
- Förmåga att analysera och tolka olika sceniska gestaltningar med användning av områdets begrepp.
- Förmåga att reflektera över det egna skapandet.
Nivåer i ämnet scenisk gestaltning
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
- Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Scenisk gestaltning Nivå 1 | SCEI1000X | 100 |
Scenisk gestaltning Nivå 2 | SCEI2000X | 100 |
Scenisk gestaltning Nivå 3 | SCEI3000X | 100 |
Visar träffar 1 - 3 |