Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Scenisk design (SCEN)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Scenisk design handlar om teaterns olika sceniska komponenter såsom scenografi, rekvisita, kostym, mask, ljus, ljud och projektion. Ämnet scenisk design behandlar olika sceniska uttrycksmedel som tillsammans med skådespelarens arbete skapar den sceniska berättelsen och en estetisk helhet.

Undervisningen i ämnet scenisk design ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika sceniska uttrycksmedels betydelse för helheten och färdigheter i att arbeta med scenisk design. Centralt i all teater är gestaltning och kommunikation. Genom undervisningen ska eleverna därför ges möjlighet att utveckla förmåga att gestalta med olika sceniska uttrycksmedel och medvetet kommunicera med sin publik. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur teaterns tre hörnpelare berättelsen, berättaren och rummet samverkar. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet i verkstad och på scen.

Undervisning ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i teaterämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ansvarskänsla, initiativförmåga och lyhördhet. Undervisningen ska också betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet. Undervisningen ska utgå från elevernas kreativitet och stimulera konstnärligt skapande och berättande. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att med användning av områdets begrepp diskutera hur scenisk design kan förstärka berättelsens budskap och teaterns möjlighet att beröra och påverka människor. Genom det gestaltande arbetet ska eleverna ges möjlighet att enskilt och tillsammans med andra reflektera över sitt eget och gruppens skapande.

Undervisningen ska varva praktiska moment med teoretiska och ge eleverna möjlighet att uppleva, tolka och analysera sceniska gestaltningar, med fokus på scenisk design.

Undervisningen i ämnet scenisk design ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om scenisk design.
  • Färdigheter i att använda olika sceniska uttrycksmedel.
  • Förmåga att samarbeta i grupp och att arbeta på ett säkert sätt.
  • Färdigheter i att med teaterns uttrycksmedel kommunicera med en publik.
  • Förmåga att analysera och tolka olika sceniska gestaltningar, med användning av begrepp inom området.
  • Förmåga att reflektera över det egna skapandet.

Nivåer i ämnet scenisk design

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search