Skärgårdsnavigation (SKAG)
Information
- Ämneskategori: Yrkesämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-13
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet skärgårdsnavigation behandlar sjövägsregler och navigation för säkert framförande av fartyg inomskärs och i kustnära vatten. Ämnet behandlar även sjövett och sjösäkerhet samt sjöfartens inverkan på miljön och skydd av den marina miljön.
Undervisningen i ämnet skärgårdsnavigation ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om skärgårdsnavigation samt om de lagar och andra bestämmelser som gäller till sjöss. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika fartygstyper samt förmåga att yrkesmässigt hantera och framföra mindre fartyg inomskärs och i kustnära vatten. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om förebyggande säkerhetsåtgärder och förmåga att vidta åtgärder vid brand, olycksfall och för överlevnad. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur sjöfarten påverkar den marina miljön samt kunskaper om de särskilda krav på miljöhänsyn som ställs inom området.
Arbete till sjöss och i sjönära situationer innebär flera olika risker där felbedömningar och brister i kommunikationen kan leda till allvarliga konsekvenser för såväl människor som fartyg och miljö. Miljöskydds- och säkerhetsarbete ska därför ha en central plats i undervisningen. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att identifiera, förebygga och hantera risker i den egna arbetsmiljön.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om yrkesrollen och om vikten av ansvarstagande samt förmåga att förhålla sig kritiskt granskande till attityder och värderingar på arbetsplatsen. Eleverna ska ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera och samverka i olika yrkessammanhang. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att föra värderande diskussioner om arbetsprocess och resultat.
I undervisningen ska teoretiska och praktiska kunskaper vävas samman till en helhet för eleverna. Arbetsuppgifterna ska vara konstruerade med utgångspunkt i situationer som eleverna kan komma att möta i sin yrkesutövning. På så sätt ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av arbetets komplexitet samt problemlösnings- och initiativförmåga. Undervisningen ska organiseras så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter både individuellt och i samarbete med andra.
Undervisningen i ämnet skärgårdsnavigation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika fartygstyper.
- Kunskaper om skärgårdsnavigation samt om lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att hantera och framföra fartyg på ett säkert och hållbart sätt.
- Förmåga att samverka och kommunicera i yrkessammanhang.
Nivåer i ämnet skärgårdsnavigation
- Nivå 1, 100 poäng.