Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Skogsvård (SKOV)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Skogen omfattas av stora ekonomiska och miljömässiga värden och är en av de viktigaste tillgångarna när det gäller förnyelsebara råvaror. Centralt inom skogsvården är föryngring, beståndsvård och förebyggande skogsskydd. Ämnet skogsvård behandlar skogens biologi och ekologiska samband i olika skogsbiotoper samt biologisk mångfald. Ämnet behandlar även metoder för arbete med skogsvård och hur skogen kan brukas för olika syften.

Undervisningen i ämnet skogsvård ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om skogens ekonomiska och sociala värden samt om hållbar förvaltning av skogens resurser. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om träd och växter samt om biologiska och ekologiska samband i olika skogsbiotoper. Den ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om skogens ekonomiska och sociala värden samt om skogshushållning och miljömässigt hållbar skogsförvaltning. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om levnadsvillkor för olika växter och djur samt om biologisk mångfald. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om föryngring av skog samt om vård av bestånd för olika syften. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om skador på plantor och växande träd samt om hur skadorna uppstår och olika förebyggande åtgärder.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter inom skogsvård med inriktning på råvaruproduktion, biotopvård samt natur- och kulturmiljövård. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att läsa, tolka och använda skogsbruksplaner. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att använda verktyg, utrustning och tekniska hjälpmedel för att genomföra arbetsuppgifter inom skogsvård på ett säkert och ergonomiskt sätt. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom skogsvård.

Genom fältstudier och praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om trädslag och ståndorter samt om skador och skadegörare på plantor och växande träd. Genom exkursioner ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av natur- och kulturvärden.

Undervisningen i ämnet skogsvård ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om träd, växter och djur samt om skogens ekonomiska, ekologiska och sociala värden.
  • Kunskaper om beståndsanläggning och beståndsvård.
  • Förmåga att identifiera skador och skadegörare på växande träd samt att föreslå motåtgärder.
  • Förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter inom skogsvård på ett ergonomiskt och säkert sätt.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom skogsvård.

Nivåer i ämnet skogsvård

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet motor- och röjmotorsåg.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search