Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Spårfordon - ellära och elteknik (SPAD)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet spårfordon – ellära och elteknik behandlar elektriska kretsar och deras komponenter samt hur de samverkar i spårfordon. Ämnet behandlar även rutiner och bestämmelser som tillämpas i samband med felsökning och avhjälpning av fel i elektriska kretsar i spårfordon samt teknisk information, verktyg och övrig utrustning.

Undervisningen i ämnet spårfordon – ellära och elteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika elektriska kretsar och deras komponenter samt hur de samverkar i spårfordon. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika typer av felsökning och avhjälpning av fel i olika typer av elektriska kretsar och komponenter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om komponent- och kretsmätningar samt förmåga att genomföra enklare felsökning och avhjälpning av fel i elektriska system och deras komponenter i spårfordon.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och andra aktörer. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra utfört arbete samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som de kan komma att möta i arbetslivet. Dessa uppgifter ska ge eleverna möjlighet att både självständigt och tillsammans med andra arbeta med problemlösning under laborativa former.

Undervisningen i ämnet spårfordon – ellära och elteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om el och olika typer av lik- och växelströmskretsar och deras komponenter samt hur de samverkar i spårfordon.
  • Kunskaper om rutiner för felsökning och avhjälpning av fel i olika typer av lik- och växelströmskretsar och deras komponenter.
  • Kunskaper om komponent- och kretsmätningar i lik- och växelströmskretsar.
  • Förmåga att genomföra enklare felsökning och avhjälpning av fel i elektriska system och deras komponenter i spårfordon.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att kommunicera med medarbetare och andra aktörer samt att använda tekniska begrepp och uttryck.

Nivåer i ämnet spårfordon – ellära och elteknik

  • Nivå 1, 200 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet spårfordon – yrkesteknik.

Nivåer i ämnet

search