Tävlingsidrott (TAVL)
Information
- Ämneskategori: Vissa ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-02-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet tävlingsidrott behandlar metoder och teorier samt praktiskt utövande av vald idrott utifrån ett tävlingsperspektiv. Ämnet är tvärvetenskapligt och bygger på humanbiologi och idrottsvetenskapliga teorier.
Undervisningen i ämnet tävlingsidrott ska syfta till att eleverna utvecklar den idrottsliga förmågan i vald idrott i tävlingssammanhang. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om kroppen och olika faktorer som påverkar den idrottsliga prestationen. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, genomföra och utvärdera egna träningsprogram. Vidare ska undervisningen ge eleverna kunskaper om hur skador och ohälsa kan förebyggas. På så sätt ska eleverna stimuleras till ett ökat ansvarstagande för sin träning och för den egna hälsan.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om tränings- och tävlingsmiljöns betydelse för den idrottsliga utvecklingen. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om människans beteende som individ, lag- och gruppmedlem samt hur samverkan och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang kan bidra till den idrottsliga utvecklingen.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om idrottsrörelsens betydelse i samhället samt dess framväxt, mål och värdegrund. Undervisningen ska även motverka diskriminerande föreställningar och främja att människors olika förutsättningar respekteras.
Undervisningen i ämnet tävlingsidrott ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att utöva vald idrott i tävlingssammanhang.
- Kunskaper om kroppens byggnad och funktion, kosthållning samt om återhämtningens betydelse för prestationsutvecklingen.
- Förmåga att planera, genomföra och utvärdera olika träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan i vald idrott.
- Kunskaper om hur skador och ohälsa förebyggs i vald idrott.
- Kunskaper om tränings- och tävlingsmiljöns betydelse för individens idrottsliga utveckling.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera i tränings- och tävlingssammanhang.
Nivåer i ämnet tävlingsidrott
- Nivå 1, 100 poäng. Betyg i tävlingsidrott som omfattar nivå 1 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i specialidrott som omfattar nivå 1.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1. Betyg i tävlingsidrott som omfattar nivå 2 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i specialidrott som omfattar nivå 2.