Tillämpad elteknik (TILD)
Information
- Ämneskategori: Vissa ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-05-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet tillämpad elteknik behandlar elteknik, elsäkerhet och arbete med fokus på elanläggningar, elsystem och elektrisk utrustning. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet tillämpad elteknik ska syfta till att eleverna utvecklar specialiserade kunskaper om elteknik och arbete med elektriska anläggningar. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om elanläggningars, elsystems och elektrisk utrustnings uppbyggnad och funktion vid olika driftfall. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om elsäkerhet, lagar och andra bestämmelser samt om standarder inom elteknik.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att utföra och analysera beräkningar, mätningar och simuleringar. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att utföra arbete inom elteknik, bland annat kopplingar, provning, felsökning, avställning och återställning. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att välja och hantera verktyg, instrument, utrustning och programvara.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ingenjörsmässig förmåga att planera, utföra och dokumentera arbete inom elteknik med hänsyn till kvalitetskrav, arbetsmiljö och säkerhet. Förmåga att tolka och använda teknisk dokumentation, instruktioner och säkerhetsanvisningar är av yttersta vikt vid arbete inom elteknik. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta systematiskt och säkert genom att använda teknisk dokumentation samt att följa instruktioner och säkerhetsanvisningar.
Undervisningen ska varva teoretiska och praktiska moment. Genom ett problemlösande arbetssätt ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och lust till fortsatt lärande och yrkesmässig utveckling inom elområdet. Dessutom ska undervisningen lämna utrymme för etiska diskussioner om och reflektioner över kopplingen mellan elteknik och hållbar utveckling samt olika handlingsalternativ i arbete med elteknik.
Undervisningen i ämnet tillämpad elteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om anläggningar, system och utrustning inom elteknik.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt standarder inom området.
- Förmåga att utföra och analysera beräkningar, mätningar och simuleringar.
- Förmåga att välja och hantera verktyg, instrument, utrustning och programvara.
- Förmåga att planera, utföra och dokumentera arbeten inom elteknik med hänsyn till gällande krav på utförande och resultat.
- Förmåga att använda teknisk dokumentation, instruktioner och säkerhetsanvisningar.
Nivåer i ämnet tillämpad elteknik
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Tillämpad elteknik Nivå 1 | TILD100TX | 100 |
Tillämpad elteknik Nivå 2 | TILD200TX | 100 |
Visar träffar 1 - 2 |