Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Vattenbruk (VATN)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Vattenbruk är en växande näringsgren och andelen fisk, skaldjur, blötdjur och alger som produceras genom vattenbruk ökar i Sverige och globalt. Ämnet vattenbruk behandlar odling av vattenlevande organismer. Centralt i ämnet är biologiska, tekniska och ekonomiska faktorer för en hållbar produktion med hög kvalitet på de odlade produkterna.

Undervisningen i ämnet vattenbruk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete med odling av vattenlevande organismer. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta inom vattenbruk utifrån en förståelse av biologiska samband. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om vattenlevande djurarter av betydelse inom vattenbruk samt om deras utveckling, näringsbehov och naturliga miljö. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hållbara odlingssystem och produktionsprocesser samt om hur vattenbruket påverkar den omgivande miljön. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om odlingsvärda arter, produktkvalitet, och ekonomi.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera och utföra arbetsuppgifter inom vattenbruk. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att bedöma vattenlevande organismers utveckling samt att fatta beslut om odlingsåtgärder. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att genomföra kvalitetskontroller.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att sköta anläggningar samt att använda och underhålla teknisk utrustning. Den ska också stimulera elevernas nyfikenhet och intresse för teknikutveckling inom området. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika skador och sjukdomar som kan uppstå i samband med produktionen och om hur dessa kan förebyggas. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda arbetsmetoder som främjar ett långsiktigt hållbart arbetsliv samt att vidta förebyggande säkerhetsåtgärder. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Praktiskt arbete, fältstudier och ett undersökande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Eleverna ska ges möjlighet att följa utvecklingen i en odling och därigenom utveckla förståelse av sambanden inom vattenbruk. Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att lösa problem och att arbeta med teknisk utrustning inom vattenbruk på ett ergonomiskt och säkert sätt.

Undervisningen i ämnet vattenbruk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om vattenlevande djurarter samt om deras utveckling och odlingsmiljö.
  • Kunskaper om hållbara odlingssystem och produktionsprocesser.
  • Förmåga att planera och utföra arbetsuppgifter inom vattenbruk.
  • Förmåga att sköta anläggningar samt att använda och underhålla teknisk utrustning.
  • Kunskaper om skador och sjukdomar hos vattenlevande organismer samt om hur de kan förebyggas.
  • Förmåga att arbeta på ett säkert, ergonomiskt och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Nivåer i ämnet vattenbruk

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet biologi i vattenmiljöer.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search