Engelska Nivå 2 (ENGL2N0)
Information
- Gå till ämne, Engelska
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet engelska på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna, som är användbara inom arbetslivet och som är aktuella i samhället.
- Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
- Åsikter, känslor och erfarenheter.
- Levnadsvillkor, traditioner samt sociala och kulturella förhållanden i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
Reception
- Tydligt talad, enkel engelska, främst i lugnt tempo, och texter, främst enkla, som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, från olika medier. Till exempel dialoger, samtal, intervjuer, manualer och enkla nyheter.
- Berättelser, sånger, dikter och annan fiktion i skriven, talad och dramatiserad form.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
- Språkliga företeelser, däribland uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och stavning, i den engelska som eleverna möter.
- Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.
Produktion och interaktion
- Samtal, diskussion och skrivande för kontakt och kommunikation.
- Instruktioner, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
- Strategier, däribland omformuleringar, frågor och stödjande fraser, för att underlätta samtal och skriftlig interaktion, även digital.
- Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande samt med tydlighet och någon variation. Uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och stavning i elevernas egen produktion och interaktion.
- Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar.