Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Engelska Nivå 2 (ENGL2N0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet engelska på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna, som är användbara inom arbetslivet och som är aktuella i samhället.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Levnadsvillkor, traditioner samt sociala och kulturella förhållanden i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Reception

  • Tydligt talad, enkel engelska, främst i lugnt tempo, och texter, främst enkla, som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, från olika medier. Till exempel dialoger, samtal, intervjuer, manualer och enkla nyheter.
  • Berättelser, sånger, dikter och annan fiktion i skriven, talad och dramatiserad form.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och stavning, i den engelska som eleverna möter.
  • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.

Produktion och interaktion

  • Samtal, diskussion och skrivande för kontakt och kommunikation.
  • Instruktioner, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
  • Strategier, däribland omformuleringar, frågor och stödjande fraser, för att underlätta samtal och skriftlig interaktion, även digital.
  • Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande samt med tydlighet och någon variation. Uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och stavning i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar.

Program där kursen förekommer

search