Praktisk marknadsföring Nivå 1 (PRAT1N0)
Information
- Gå till ämne, Praktisk marknadsföring
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Varuexponeringens betydelse för kundens köpbeteende. Olika former av säljstödsmaterial, till exempel skyltar och broschyrer.
- Hur sortiment, butiksprofil och miljöarbete påverkar kundens uppfattning och upplevelse i digitala och fysiska butiker.
- Marknadsplanens innehåll och betydelse.
- Hur varor kan exponeras samt tekniker för att utforma säljstödsmaterial i fysiska butiker.
- Hur arbete med marknadsföring i olika kanaler och till olika målgrupper kan se ut i digitala butiker.
- Ergonomiska och hållbara arbetssätt inom området.
- Etik inom marknadsföring.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
- Samtal om utvärdering av marknadsföringsinsatser och säljfrämjande åtgärder samt om hur arbetet kan utvecklas.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Programmet för hantverk och produktion | HP25 | 1 | Programfördjupningskurser |
Programmet för handel och service | HS25 | 1 | Programgemensamma kurser |
Visar träffar 1 - 2 |