Arbetslivets villkor (ARBT)
Information
- Ämneskategori: Vissa ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Kunskaper om arbetsmarknaden och arbetslivet ger viktiga verktyg för att förbereda sig för etablering på arbetsmarknaden. I ämnet behandlas bland annat branscher och yrken på arbetsmarknaden, arbetslivets villkor och arbetsmarknadens parter.
Undervisningen i ämnet arbetslivets villkor ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsmarknaden och om arbetslivet. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika branscher och yrken i samhället.
Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla förmåga att utforma jobbansökningar. Därigenom ska undervisningen främja elevernas möjligheter till ett aktivt och meningsfullt deltagande i samhället och till etablering på arbetsmarknaden. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla förståelse av diskrimineringsgrunderna.
Praktiska övningar och ett problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Eleverna ska också ges möjlighet att besöka och studera olika verksamheter i närsamhället. På så sätt ska undervisningen stimulera elevernas tilltro till den egna förmågan att på ett säkert sätt vistas i olika arbetsmiljöer samt bidra till ett livslångt lärande.
Undervisningen ska genomföras så att teoretiska och praktiska kunskaper vävs samman i en helhet för eleverna. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla ett självständigt och ansvarstagande förhållningssätt.
Undervisningen i ämnet arbetslivets villkor ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om några branscher och yrken i samhället.
- Förmåga att utforma jobbansökningar.
- Kunskaper om arbetsmarknaden och arbetslivets villkor.
Nivåer i ämnet arbetslivets villkor
- Nivå 1, 100 poäng.