Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Återvinning och återanvändning (ATEV)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet återvinning och återanvändning behandlar produkt- och materialflöden i kretsloppssamhället. Ämnet behandlar även omhändertagande, sortering, avfallshantering och slutförvaring av produkter och material samt produkt- och materialutveckling genom återanvändning och återbruk.

Undervisningen i ämnet återvinning och återanvändning ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om produkt- och materialflöden i kretsloppssamhället samt förmåga att genomföra arbetsuppgifter inom återvinning, återanvändning och återbruk.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmetoder, verktyg, maskiner och annan utrustning som används i de olika arbetsprocesserna inom återvinning, återanvändning och återbruk. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om de produkter och material som är aktuella i de olika processerna. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att välja och använda arbetsmetoder, verktyg, maskiner och annan utrustning för arbetsuppgiftens genomförande. Undervisningen ska dessutom stimulera elevernas intresse för att utveckla nya produkter utifrån de ursprungliga produkternas och materialens förutsättningar. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter på ett ergonomiskt och säkert sätt.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att använda vanligt förekommande begrepp och uttryck inom återvinning, återanvändning och återbruk. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett fackspråk för kommunikation i samband med de aktuella arbetsuppgifterna. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över arbetsprocessen och slutresultatet av genomfört arbete. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att reflektera över sambanden mellan konsumtion, resursfördelning, levnadsförhållanden, hälsa och hållbar utveckling. Undervisningen ska vidare lämna utrymme för diskussion om och reflektion över betydelsen av personliga val och ställningstaganden i vardagen.

Undervisningen ska genomföras så att teoretiska och praktiska kunskaper vävs samman till en helhet för eleverna. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla självständighet och ansvarstagande i arbetet utifrån individuell kapacitet och i förhållande till arbetsuppgifterna. Undervisningen ska präglas av praktiskt arbete samt ett problemlösande och undersökande arbetssätt där studiebesök kan ingå.

Undervisningen i ämnet återvinning och återanvändning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om produkt- och materialflöden inom kretsloppssamhället.
  • Förmåga att genomföra arbetsuppgifter inom återvinning, återanvändning och återbruk på ett säkert sätt.
  • Förmåga att hantera material, verktyg, maskiner och utrustning på ett säkert sätt.

Nivåer i ämnet återvinning och återanvändning

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search