Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Bild (BILA)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Bilder omger oss ständigt, påverkar oss och har betydelse för hur vi upplever oss själva och omvärlden. Ämnet behandlar tekniker och metoder för bildskapande samt tolkning av bilder och bildens betydelse som kulturbärare i samhället. I ämnet avses med bilder visuella två- eller tredimensionella framställningar som finns inom till exempel konst, formgivning och populärkultur.

Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika typer av bilder, bildens funktion och användningsområden samt om olika sätt att kommunicera budskap. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att framställa bilder samt att tolka egna och andras bilder. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i bild och form bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att framställa bilder med hjälp av olika verktyg, tekniker och material samt för olika syften. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta undersökande och kreativt samt med ett personligt och konstnärligt uttryck. Vidare ska eleverna ges möjlighet att presentera bilder samt att med hjälp av ämnesspecifika begrepp samtala om såväl bilder som den skapande processen.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att reflektera över och samtala om värdegrundsfrågor, etik och hållbarhet inom området bild. Den visuella gestaltningen ska omfatta en mångfald av arbetsmetoder, såväl hantverksmässiga som digitala.

Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om bilders funktion och användningsområden.
  • Förmåga att tolka olika typer av bilder och deras budskap.
  • Förmåga att framställa bilder med olika tekniker och material.

Nivåer i ämnet bild

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search