Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Försäljning och kundservice (FORJ)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Inom handels- och tjänstesektorn är sälj- och servicefunktioner viktiga för företagens lönsamhet och utveckling. Ämnet försäljning och kundservice behandlar hur goda och hållbara kundrelationer skapas och vårdas.

Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om försäljning och kundservice samt förmåga att bemöta kunder i olika servicesituationer. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att erbjuda och presentera varor och tjänster samt att ge hjälp och stöd utifrån kundens behov och önskemål. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat sätt. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att reflektera över sina erfarenheter samt dra lärdom av dem.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om kommunikationens betydelse i mötet med kunder och medarbetare. Därigenom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att samarbeta och kommunicera. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom försäljnings- och serviceområdet.

Praktiskt arbete och ett problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över och kommunicera om olika förhållningssätt i försäljnings- och servicesituationer. På så sätt ska undervisningen utmana eleverna till nya tankesätt och perspektiv.

Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om försäljnings- och servicesituationer.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom försäljning och kundservice.
  • Förmåga att bemöta kunder på ett serviceinriktat sätt.

Nivåer i ämnet försäljning och kundservice

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search