Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Hälsa (HASA)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet hälsa behandlar människors hälsa och välbefinnande samt hur olika levnadsvillkor påverkar hälsan. Ämnet utgår från ett helhetsperspektiv på människan som biologisk och social varelse och från det friska hos människan.

Undervisningen i ämnet hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om vad som främjar människors hälsa samt levnadsvanornas betydelse för hälsa och välbefinnande. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att utforma och anpassa olika former av hälsofrämjande aktiviteter i varierade miljöer och sammanhang på ett ergonomiskt och säkert sätt. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vad som menas med hälsa och välbefinnande samt om samhällets mål för god folkhälsa. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om faktorer som främjar ett hälsosamt sätt att leva. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förståelse för människors olikheter och skilda levnadsvillkor samt beredskap för ett aktivt deltagande i ett samhälle präglat av mångfald.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika former av hälsofrämjande aktiviteter samt om hur de påverkar människors fysiska, psykiska och sociala hälsa och välbefinnande. På så sätt ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra hälsofrämjande aktiviteter för sin och andras hälsa. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att möta och kommunicera med andra på ett etiskt och demokratiskt sätt.

Fältstudier, praktiskt arbete och ett problemorienterat arbetssätt ska ingå i undervisningen. I undervisningen ska eleverna också ges rikliga tillfällen att kommunicera om frågor som rör hälsa, levnadsvanor och hälsofrämjande aktiviteter. Vidare ska undervisningen utveckla elevernas kunskaper om ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet för att på så sätt kunna förebygga och minska skaderisker.

Undervisningen i ämnet hälsa ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om vad som främjar människors hälsa samt om levnadsvanornas betydelse för hälsa och välbefinnande.
  • Kunskaper om olika hälsofrämjande aktiviteter och vilka hälsoeffekter de har.
  • Förmåga att utforma olika hälsofrämjande aktiviteter.

Nivåer i ämnet hälsa

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search