Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Historia (HISO)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet historia behandlar hur samhället och individens villkor har förändrats över tid. I ämnet ingår kunskaper om det förflutna och om hur våra möjligheter och val inför framtiden påverkas av handlingar och händelser som skett i det förflutna.

Undervisningen i ämnet historia ska syfta till att eleverna utvecklar sitt historiemedvetande och sin historiska bildning. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om historiska förhållanden och få förståelse av hur historia skapas genom tolkningar av källor samt hur historia kan användas i olika sammanhang. På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna får förståelse av hur tolkningar av händelser i det förflutna påverkar synen på nutiden.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om olika tidsperioder och få förståelse av hur människor genom tiderna har skapat och förändrat samhällen och kulturer. Eleverna ska därigenom ges möjlighet att använda en historisk referensram för att förstå frågor som har betydelse för nutiden och framtiden.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av olika tiders levnadsvillkor och insikt i att varje tids människor ska förstås utifrån sin tids villkor och värderingar.

Undervisningen ska behandla olika historiska frågeställningar och stimulera elevernas nyfikenhet. Det innebär bland annat att eleverna ska ges möjlighet att arbeta med olika typer av historiska källor. På så sätt kan eleverna utveckla sin förståelse av hur historia skapas med hjälp av källor och utveckla tilltro till sin förmåga till kritiskt tänkande.

I undervisningen bör teoretiska moment förtydligas och kompletteras genom praktiska moment där detta är möjligt. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att använda historiska begrepp.

Undervisningen i ämnet historia ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder.
  • Förmåga att reflektera över människors levnadsvillkor under olika tidsperioder.
  • Förmåga att använda och tolka historiska källor.

Nivåer i ämnet historia

  • Nivå 1, 50 poäng, som bygger på de kunskaper anpassade grundskolan ger eller motsvarande.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search