Idrott och hälsa (IDRT)
Information
- Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter har stor betydelse, både för enskilda människors hälsa och för folkhälsan. Att utveckla lust till rörelseaktiviteter är grundläggande för att människor ska vilja och kunna ta ansvar för sin kropp och sin hälsa. Ämnet idrott och hälsa ger möjlighet att uppleva och förstå betydelsen av rörelseaktiviteter och deras samband med hälsa och välbefinnande.
Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar sin rörelseförmåga och kroppsuppfattning samt förmåga att planera, genomföra och kommunicera om olika fysiska aktiviteter utifrån sina förutsättningar. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda fysiska aktiviteter som en källa till hälsa, välbefinnande och kreativitet. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att göra egna val utan att begränsas av föreställningar och normer.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om naturen och får uppleva olika frilufts- och uteaktiviteter under olika årstider. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla ett intresse för fysiska aktiviteter i olika utemiljöer.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om psykisk och social hälsa som en grund för personlig utveckling och deltagande i samhälls- och arbetsliv.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra fysiska aktiviteter på ett ergonomiskt och säkert sätt i vardags- och arbetsliv. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om att hantera nödsituationer vid fysiska aktiviteter.
Undervisningen ska utformas så att alla kan delta och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och i samspel med andra.
Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att planera och genomföra fysiska aktiviteter i olika miljöer.
- Kunskaper om vad fysiska aktiviteter och levnadsvanor betyder för hälsan och välbefinnandet.
- Förmåga att utföra fysiska aktiviteter på ett säkert och ergonomiskt sätt.
Nivåer i ämnet idrott och hälsa
- Nivå 1, 200 poäng, som bygger på de kunskaper anpassade grundskolan ger eller motsvarande.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.