Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Matematik (MATM)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Matematiken har en flertusenårig historia med bidrag från många kulturer. Den utvecklas såväl ur praktiska behov som ur människans nyfikenhet och lust att utforska matematiken som sådan. Ämnet matematik behandlar begrepp, metoder och strategier för att kunna lösa matematiska problem i vardags- och arbetslivet. I ämnet ingår att föra och följa matematiska resonemang samt att arbeta med olika undersökande aktiviteter. Ytterst handlar matematiken om att upptäcka mönster och formulera generella samband.

Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att använda matematik för att utforska och besvara frågeställningar, framför allt i verksamhetsnära sammanhang. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda matematiska begrepp och metoder samt olika strategier för att lösa problem och besvara frågor med hjälp av matematik. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förståelse för matematik som en undersökande och kreativ verksamhet.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att använda matematik i olika sammanhang som kan uppstå i vardagen och i arbetslivet. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda digital teknik och andra redskap som kan användas för att lösa matematiska problem.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att föra och följa matematiska resonemang. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att bedöma giltigheten i matematiska resonemang, beräkningar och slutsatser.

Undervisningen i matematik ska vara av undersökande karaktär och utgå från vardags- och arbetslivsrelaterade företeelser. Undervisningen ska också stärka elevernas tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang.

Undervisningen i ämnet matematik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att använda och beskriva matematiska begrepp och samband mellan begrepp.
  • Förmåga att använda matematiska metoder för att göra beräkningar och utföra rutinuppgifter.
  • Förmåga att lösa problem i vardags- och arbetslivet med matematik och reflektera över lösningars rimlighet.
  • Förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
  • Förmåga att använda matematiska uttrycksformer.

Nivåer i ämnet matematik

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på de kunskaper anpassade grundskolan ger eller motsvarande.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search