Matupplevelser (MATP)
Information
- Ämneskategori: Yrkesämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet matupplevelser förbereder eleverna för arbete med att skapa måltidsupplevelser. Ämnet behandlar sinnenas betydelse för helhetsupplevelsen.
Undervisningen i ämnet matupplevelser ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utifrån sinnena skapa smakupplevelser och komponera måltider. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om grundsmakerna och om hur olika smaker samverkar. Den ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om människans sinnen samt om sambanden mellan olika sinnesintryck och upplevelser av måltiden. Undervisningen ska möjliggöra för eleverna att använda sensoriska metoder vid skapande av måltider och matupplevelser. Genom dessa metoder ges eleverna möjlighet utveckla förmåga att identifiera och beskriva olika sinnesintryck och deras betydelse för matupplevelsen.
Undervisningen ska stimulera elevernas kreativitet samt intresse för skapande av estetiskt och sensoriskt tilltalande matupplevelser. Fältstudier samt ett undersökande och laborativt arbetssätt ska ingå i undervisningen där eleverna ges möjlighet att pröva, smaka och värdera sina intryck. I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla sin nyfikenhet och lust att lära genom att till exempel reflektera över och samtala om sinnenas betydelse för matupplevelser.
Undervisningen i ämnet matupplevelser ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om faktorer av betydelse för matupplevelsen.
- Förmåga att utifrån olika sinnesintryck skapa måltider.
Nivåer i ämnet matupplevelser
- Nivå 1, 100 poäng.