Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Naturkunskap (NATR)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Naturkunskap har sin bas i de naturvetenskapliga ämnena och är till sin karak­tär tvärvetenskapligt. Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet på omvärlden och är både praktiskt och teoretiskt. Ämnet naturkunskap behandlar sambanden mellan naturen, individen och samhället.

Undervisningen i ämnet naturkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i naturvetenskap och förmåga att värdera och ta ställning i frågor som har ett naturvetenskapligt innehåll, bland annat frågor om hållbar utveckling och hälsa. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av hur naturvetenskapliga kunskaper kan användas i såväl arbetsliv som vardagsnära situationer samt för att göra personliga val och ställningstaganden. Dessutom ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och kreativitet samt intresse för naturvetenskapliga frågor. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att använda ämnesspecifika begrepp och olika uttrycksformer för att kommunicera om naturvetenskap.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om naturen och människokroppen och kunskaper om naturvetenskapen bakom händelser som uppmärksammas i omvärlden. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av vad som kan förklaras med naturvetenskap samt lära sig att skilja mellan vetenskap och icke-vetenskap.

I undervisningen ska eleverna få arbeta praktiskt i fält och med laborationer. De ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att genomföra systematiska undersökningar. På så sätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av hur naturvetenskapliga kunskaper växer fram. I det laborativa arbetet ska eleverna få använda naturvetenskapliga metoder och olika typer av utrustning samt arbeta på ett säkert sätt.

Undervisningen i ämnet naturkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om naturvetenskapliga samband i naturen och människokroppen.
  • Förmåga att använda naturvetenskap för att kommunicera och ta ställning i frågor om hållbar utveckling och hälsa.
  • Förmåga att genomföra systematiska undersökningar med naturvetenskapliga arbetsmetoder.

Nivåer i ämnet naturkunskap

  • Nivå 1, 50 poäng, som bygger på de kunskaper anpassade grundskolan ger eller motsvarande.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search