Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Praktisk marknadsföring (PRAT)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Marknadsföring är en länk mellan tillverkare och konsument och bidrar till företags lönsamhet och utveckling samt stärker möjligheter att hitta och behålla kunder. Ämnet praktisk marknadsföring behandlar marknadsföringens betydelse vid försäljning av varor och tjänster samt hur målgruppsanpassad marknadsföring kan användas inom handels- och tjänstesektorn.

Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om marknadsföring av varor och tjänster och om marknadsföring som en länk mellan tillverkare och konsument. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om varuexponeringens påverkan på kundens köpbeteende. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om affärsidéer och praktisk marknadsföring samt om hur hållbarhetsarbete påverkar marknadsföringen.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om material, utrustning och metoder som används inom marknadsföring av varor och tjänster samt förmåga att använda dessa. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter på ett etiskt sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om ergonomi och arbetsmiljö.

Praktiskt arbete, fältstudier och ett problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att reflektera över hur det egna arbetet kan utvecklas. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla språkliga redskap för arbetslivet och tillit till den egna förmågan att kommunicera.

Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om praktisk marknadsföring av varor och tjänster.
  • Förmåga att använda material, metoder och tekniker som används inom praktisk marknadsföring.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring.

Nivåer i ämnet praktisk marknadsföring

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivåer i ämnet

search