Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Service och bemötande (SERC)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet service och bemötande behandlar mötet med människor i olika servicesituationer. Ämnet behandlar olika former av service samt kommunikationens betydelse i mötet med människor.

Undervisningen i ämnet service och bemötande ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om vad service och bemötande innebär samt förmåga att bemöta människor i servicesituationer. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika servicesituationer. Det handlar om att utifrån målgrupp och individuella önskemål ge hjälp och stöd samt om att erbjuda och presentera varor och tjänster på ett serviceinriktat sätt och med gott bemötande. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att vara lyhörda och flexibla i olika servicesituationer samt att kommunicera på lämpligt sätt utifrån olika servicesituationers krav.

Undervisningen ska bidra till att eleverna får kännedom om lagar och andra bestämmelser inom serviceområdet samt ges möjlighet att reflektera över frågor om konsumenters rättigheter och skyldigheter.

Praktiskt arbete och ett problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Eleverna ska också ges möjlighet att samtala om och reflektera över olika förhållningssätt i servicesituationer.

Undervisningen i ämnet service och bemötande ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om service och servicesituationer.
  • Förmåga att bemöta människor på ett serviceinriktat sätt i sitt arbete.

Nivåer i ämnet service och bemötande

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivåer i ämnet

search