Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Svenska som andraspråk (SVAN)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet svenska som andraspråk behandlar olika former av kommunikation mellan människor. Kärnan i ämnet är språket och litteraturen. Genom språket och med hjälp av skönlitteratur och andra typer av texter lär människan känna sin omvärld, sina medmänniskor och sig själv. Ämnet svenska som andraspråk är ett ämne som vänder sig till elever som har svenska som andraspråk.

Undervisningen i ämnet svenska som andraspråk ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera i tal och skrift. Undervisningen ska ge eleverna rikliga tillfällen att tala, lyssna, skriva och läsa. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att anpassa språket till olika sammanhang och syften. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla ett rikt och funktionellt andraspråk samt bidra till att eleverna utvecklar medvetenhet om vilka strategier som främjar andraspråksutveckling. Vidare ska undervisningen stimulera elevernas kreativitet, fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, enskilt och tillsammans med andra. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att bygga upp en tillit till sin egen språkliga förmåga och utveckla de språkliga redskap som behövs för vardagslivet samt för arbets- och samhällslivet.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att läsa och reflektera över skönlitteratur och andra typer av texter. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av vad som kännetecknar olika slags texter och hur de är uppbyggda. Undervisningen ska lyfta fram skönlitteraturens estetiska värde och stimulera eleverna att använda skönlitteratur och andra typer av texter samt teater och film som en källa till förståelse av egna och andra människors erfarenheter och livsvillkor. Undervisningen ska även bidra till elevernas bildning, stimulera deras läsintresse och stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet att i skönlitteraturen se såväl det särskiljande som det allmänmänskliga i tid och rum. På så sätt ska undervisningen utmana eleverna till nya tankesätt och öppna för nya perspektiv.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att reflektera över det svenska språket och språkanvändning. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar strategier för att söka, sammanställa och kritiskt granska information från olika källor. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna förbereds för ett aktivt deltagande i samhället. I det ingår att kunna ta välgrundade beslut, påverka demokratiska beslutsprocesser, formulera och framföra åsikter samt bemöta andras åsikter.

Undervisningen i ämnet svenska som andraspråk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att kommunicera i tal och skrift.
  • Förmåga att läsa och reflektera över skönlitteratur och andra typer av texter.
  • Förmåga att reflektera över det svenska språket och språkanvändning.

Nivåer i ämnet svenska som andraspråk

  • Nivå 1, 200 poäng, som bygger på de kunskaper anpassade grundskolan ger eller motsvarande.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search