Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Barnet i förskolan (BARE)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet barnet i förskolan behandlar hur förskolebarn lär sig förstå omvärlden samt förskolans mål och verksamhet. Centralt i ämnet är hur omsorg, lärande och utveckling bildar en helhet. I ämnet behandlas också vardagssituationer i förskolan, lekens betydelse för barns lärande och utveckling, förskolepersonalens roll i verksamheten samt hur säkra miljöer skapas i förskolan.

Undervisningen i ämnet barnet i förskolan ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att möta och stödja barn i deras lärande och utveckling i förskolan. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om förskolebarns lärande och förskolans mål och verksamheter. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur barn formar och formas av den miljö de växer upp i samt hur de lär sig förstå omvärlden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av vardagssituationers och aktiviteters betydelse för barns lärande och språkutveckling. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av samspelet mellan barn och förskolepersonal och dess betydelse för barns utveckling.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att genomföra olika former av lek och skapande aktiviteter för och tillsammans med barn. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av samspelet mellan barn och dess betydelse i en kamratgrupp.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att kommunicera om hur värderingar och kunskaper skapas, lever kvar och förändras inom olika kulturer, samhällen och grupper av människor. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om barns rätt och om samhällets stöd till barn. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och tilltro till den egna förmågan att möta och stödja barn i deras lärande och utveckling samt skapa förutsättningar för ett livslångt lärande inom området. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert sätt i förskolan.

Praktiskt arbete och ett problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. I undervisningen ska eleverna ges tillfälle att kommunicera med andra om innebörden av ett etiskt, jämställt och respektfullt förhållningssätt i mötet med förskolebarn.

Undervisningen i ämnet barnet i förskolan ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om förskolebarns lärande och utveckling samt om förskolans mål och verksamhet.
  • Förmåga att möta och stödja förskolebarn i deras lärande i förskolan.
  • Förmåga att genomföra olika former av lek och skapande aktiviteter.

Nivåer i ämnet barnet i förskolan

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search