Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Modersmål - finska som andraspråk (fortsättning) (FISY)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-05-07
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Språket är människans främsta redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling. Genom språket kan människan uttrycka sin personlighet och med hjälp av skönlitteratur, sakprosa och andra medier lär människan känna sin omvärld, sina medmänniskor och sig själv.

Sverigefinnarna är en nationell minoritet och finska är ett nationellt minoritetsspråk i Sverige. De nationella minoriteterna och minoritetsspråken har funnits under mycket lång tid i det geografiska område som i dag utgör Sverige och de nationella minoriteternas språk och kultur är en värdefull del av den kulturella mångfalden och det gemensamma kulturarvet. För att de nationella minoriteternas språk och kultur ska leva vidare in i framtiden är det viktigt att skydda och främja dem. Kunskaper i språket och om minoritetens kultur och historia ger möjligheter att använda språket samt att utveckla en egen kulturell identitet.

Undervisningen i ämnet modersmål – finska som andraspråk (fortsättning) ska syfta till att eleverna utvecklar språkkunskaper så att de kan, vill och vågar använda finska i olika sammanhang. Undervisningen ska i möjligaste mån bedrivas på finska och bidra till att eleverna, genom att använda finska i funktionella och meningsfulla sammanhang, utvecklar sin kommunikativa förmåga.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av finska i tal och skrift. Därför ska eleverna få möta talad och skriven finska och få sätta innehållet i relation till egna erfarenheter och kunskaper. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att, i första hand muntligt, formulera sig och samspela med andra.

Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på språk och kultur samt ge dem möjlighet att stärka sin flerspråkighet och sin kulturella identitet. Därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om sverigefinsk kultur. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar en språklig medvetenhet samt strategier för hur den kan lära sig språk i och utanför undervisningen. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av nationella minoriteters fri- och rättigheter enligt lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur finskan kan främjas och utvecklas i en flerspråkig kontext samt av språkets funktion för kommunikation, tänkande och lärande.

Undervisningen i ämnet modersmål – finska som andraspråk (fortsättning) ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förståelse av talad finska.
  • Förmåga att kommunicera på finska.
  • Förmåga att läsa enkla texter på finska.
  • Kunskaper om sverigefinsk kultur.

Nivåer i ämnet modersmål – finska som andraspråk (fortsättning)

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på de kunskaper anpassade grundskolan ger eller motsvarande eller nivå 2 i ämnet modersmål – finska som andraspråk (nybörjare).
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search