Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Modersmål (MODR)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-05-07
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Språket är människans främsta redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling. Genom språket kan människan uttrycka sin personlighet och med hjälp av olika typer av texter lär människan känna sin omvärld, sina medmänniskor och sig själv. Kunskaper i modersmålet underlättar språkutveckling och lärande inom olika områden.

Undervisningen i modersmål ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera i tal och skrift samt att anpassa sitt språk till olika sammanhang och för olika syften. Undervisningen ska ge eleverna rikliga tillfällen att tala, lyssna, läsa och skriva. Eleverna ska också ges möjlighet att använda sin flerspråkighet och sina språkliga erfarenheter som en resurs i den egna språkutvecklingen.

Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva på modersmålet. I undervisningen ska eleverna få möta olika typer av texter på modersmålet. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin läsförmåga, sitt språk och sin förståelse av omvärlden. Undervisningen ska stimulera eleverna att använda skönlitteratur och andra typer av texter som en källa till förståelse av egna och andra människors erfarenheter och livsvillkor. Dessutom ska undervisningen bidra till elevernas bildning, stimulera deras läsintresse och stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet att i skönlitteraturen se såväl det särskiljande som det allmänmänskliga i tid och rum. På så sätt ska undervisningen utmana eleverna till nya tankesätt och öppna för nya perspektiv.

Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på språk. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar en språklig medvetenhet samt strategier för att lära sig språk i och utanför undervisningen. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla sin kulturella identitet. Genom undervisningen ska eleverna därför ges möjlighet att reflektera över kultur och samhällsförhållanden i områden där modersmålet talas.

Undervisningen i modersmål ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att kommunicera på modersmålet.
  • Förmåga att läsa och reflektera över olika typer av texter på modersmålet.
  • Förmåga att reflektera över samhällsförhållanden och kultur i områden där modersmålet talas.

Nivåer i ämnet

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på de kunskaper anpassade grundskolan ger eller motsvarande.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search