Naturbruk (NAUR)
Information
- Ämneskategori: Yrkesämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet naturbruk behandlar naturbrukets olika arbetsmiljöer med växter, djur, natur och skog samt yrken för produktion av varor och tjänster inom dessa områden. Centralt i ämnet är arbetsmiljö och säkerhet samt hur naturen kan brukas på ett resurssnålt och hållbart sätt.
Undervisningen i ämnet naturbruk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om naturbrukets olika yrkesområden och arbetsmiljöer samt om produkter och tjänster inom området. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om naturbrukets betydelse för livsmedelsförsörjning, för produktion av tjänster och råvaror av olika slag samt för natur- och landskapsvård. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utföra arbetsuppgifter inom naturbruk. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att ta ansvar för sig själv och för sitt arbete samt att ta hänsyn till miljön. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda redskap och annan teknisk utrustning på ett ändamålsenligt och säkert sätt. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet inom naturbrukets olika områden. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller arbetsmiljö och säkerhet.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar tilltro till den egna arbetsförmågan och därigenom stimulera elevernas nyfikenhet och intresse för att lära sig nya saker. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar ett fackspråk och förmåga att kommunicera på ett ändamålsenligt och respektfullt sätt. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att reflektera över frågor om jämställdhet och föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt inom naturbruk. Dessutom ska undervisningen behandla vikten av att alla människor får förutsättningar att delta i arbetslivet på lika villkor. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att reflektera över hur naturbruket kan främja en hållbar utveckling. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förståelse av vad det innebär att arbeta inom naturbruk och vad naturbrukets produktion av varor och tjänster betyder för samhället. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förståelse av hur naturresurser används inom naturbruk.
Undervisningen ska omfatta praktiska arbetsuppgifter inom naturbruket och fältstudier inom naturbrukets olika arbetsmiljöer. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över och kommunicera med andra om säkerhet, arbetsmiljö och hållbar utveckling. Undervisningen ska även behandla arbetsmiljörisker och vikten av brandskydd.
Undervisningen i ämnet naturbruk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika yrkesområden och arbetsmiljöer inom naturbruket.
- Kunskaper om naturbrukets produkter och tjänster.
- Förmåga att reflektera över hur naturresurser används inom naturbruket samt över hur naturbruket kan främja en hållbar utveckling.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom naturbruk på ett säkert sätt.
Nivåer i ämnet naturbruk
- Nivå 1, 200 poäng.