Modersmål - samiska som förstaspråk (SAIQ)
Information
- Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-08-14
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Språket är människans främsta redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling. Genom språket kan människan uttrycka sin personlighet och med hjälp av skönlitteratur, sakprosa och andra medier lär människan känna sin omvärld, sina medmänniskor och sig själv.
Samerna är ett urfolk. Samerna är även en nationell minoritet och samiska är ett nationellt minoritetsspråk i Sverige. De nationella minoriteternas språk och kultur är en värdefull del av den kulturella mångfalden och det gemensamma kulturarvet. För att de nationella minoriteternas språk och kultur ska leva vidare in i framtiden är det viktigt att skydda och främja dem. Kunskaper i språket och om minoritetens kultur och historia ger möjligheter att använda språket samt att utveckla en egen kulturell identitet.
Undervisningen i ämnet modersmål – samiska som förstaspråk ska syfta till att eleverna utvecklar sina språkkunskaper så att de kan, vill och vågar använda samiska för olika syften. Undervisningen ska bidra till att eleverna, genom att använda samiska i funktionella och meningsfulla sammanhang, utvecklar en allsidig kommunikativ förmåga och ett rikt språk som ger självförtroende och trygghet i olika situationer. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att stärka sin flerspråkighet.
Undervisningen ska ge eleverna rikliga tillfällen att tala, lyssna, läsa och skriva på samiska. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att anpassa språket till olika sammanhang och syften. Undervisningen ska stimulera elevernas kreativitet, fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, enskilt och tillsammans med andra. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla de språkliga redskap som behövs för vardagslivet samt för arbets- och samhällslivet.
Undervisningen ska bidra till elevernas bildning, stimulera deras läsintresse och stödja deras personliga utveckling. Därför ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att läsa och reflektera över olika typer av texter på samiska. Undervisningen ska även stimulera eleverna att använda olika typer av texter, även muntligt traderade, som en källa till förståelse av både egna och andras erfarenheter och livsvillkor. På så sätt ska undervisningen utmana eleverna till nya tankesätt och öppna för nya perspektiv. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av vad som kännetecknar olika slags texter och hur de är uppbyggda.
Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på språk och kultur samt ge dem möjlighet att utveckla sin kulturella identitet. Genom undervisningen ska eleverna därför ges möjlighet att utveckla kunskaper om samisk kultur. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar en språklig medvetenhet samt strategier för hur de kan lära sig språk i och utanför undervisningen. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av nationella minoriteters fri- och rättigheter enligt lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur samiskan kan främjas och utvecklas i en flerspråkig kontext samt av språkets funktion för kommunikation, tänkande och lärande.
Undervisningen i ämnet modersmål – samiska som förstaspråk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att kommunicera i tal och skrift på samiska.
- Förmåga att läsa och reflektera över olika typer av texter på samiska.
- Kunskaper om samisk kultur.
Nivåer i ämnet modersmål – samiska som förstaspråk
- Nivå 1, 100 poäng, som bygger på de kunskaper anpassade grundskolan ger eller motsvarande.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.