Teater - vald uttrycksform (TEAR)
Information
- Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Teater handlar om mötet mellan aktör och publik, här och nu. Ämnet teater – vald uttrycksform behandlar skapande och gestaltande arbete inom konstarten teater. Ämnet ska ge en fördjupning inom någon av de konstnärliga uttrycksformer som, ensam eller i samverkan med andra uttrycksformer, utgör en teaterföreställning.
Undervisningen i ämnet teater – vald uttrycksform ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om teater som konstart samt fördjupade kunskaper i en vald uttrycksform inom en av teaterns konstnärliga uttrycksformer. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att sceniskt gestalta ett konstnärligt moment som antingen kan utgöra en egen helhet eller ingå i en teaterföreställning tillsammans med andra konstnärliga uttrycksformer. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i teaterämnen bidra till ett rikt kulturliv i samhället.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla färdigheter inom vald uttrycksform, till exempel skådespeleri eller scenografi. Det kan handla om ett sceniskt karaktärsarbete, tillverkning av dekor eller ljussättning av en föreställning. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera med en publik eller betraktare.
Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kännedom om lagar och andra bestämmelser inom området. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att reflektera över etiska frågeställningar i samband med teaterverksamhet. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om ergonomi och arbetsmiljöns betydelse inom teaterområdet. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.
Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet, kreativitet och skaparglädje. Praktiskt gestaltningsarbete och ett problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att vara lyhörd och ta ansvar i samband med gestaltningsarbetet. Eleverna ska ges möjlighet att beskriva det egna skapandet och reflektera över samverkan med andra.
Undervisningen i ämnet teater – vald uttrycksform ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om en vald uttrycksform inom konstarten teater.
- Förmåga att scenisk gestalta teater inom en vald uttrycksform.
- Förmåga att kommunicera med en publik.
Nivåer i ämnet teater – vald uttrycksform
- Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet teater.