Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Trädgårdsodling (TRAO)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet trädgårdsodling behandlar yrkesmässig odling av prydnadsväxter, grönsaker, frukt, bär och plantskoleväxter. I ämnet behandlas samspelet mellan växterna och deras livsmiljöer samt hur teknisk utrustning inom området fungerar och används.

Undervisningen i ämnet trädgårdsodling ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete inom trädgårdsodling. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om växter och odlingsförutsättningar samt förståelse av de biologiska sambanden inom växtodling. Den ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om odlingssystem och om hur olika tillväxtfaktorer påverkar växterna och odlingsresultatet. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om trädgårdsodlingens produkter och produktkvalitet samt om hur olika odlingssystem påverkar kvaliteten. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förståelse av trädgårdsodlingens påverkan på miljön.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter i samband med trädgårdsodling. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att bedöma växternas utveckling och kondition, förekomst av ogräs samt tecken på växtsjukdomar och skadedjur. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att hantera produkter i samband med skörd, förvaring, transport och lagring. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att välja, använda och sköta redskap samt annan teknisk utrustning på ett ergonomiskt och säkert sätt.

Praktiskt arbete, fältstudier samt ett undersökande och problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att följa växternas utveckling i deras miljö och följa upp resultatet av utförda odlingsåtgärder. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över olika odlingssystem samt trädgårdsodlingens påverkan på miljön.

Undervisningen i ämnet trädgårdsodling ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om trädgårdsväxter och samspelet mellan växterna och deras livsmiljöer.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom trädgårdsodling på ett säkert och ergonomiskt sätt.
  • Förmåga att hantera redskap och teknisk utrustning.

Nivåer i ämnet trädgårdsodling

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search