Marken och växternas biologi (BIAMAR5)
Information
- Gå till ämne, Biologi - naturbruk
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-20
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-28
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Växter
- Några olika växtarter och deras betydelse inom naturbruket.
- Växternas byggnad och utvecklingsfaser.
- Vattnet i växten, vattenupptagning och vattentransport.
- Växtnäringsämnen och växternas behov av näring.
- Fotosyntesens innebörd och betydelse.
- Växters pollinering och spridning.
Mark och jord
- Markens och jordarternas egenskaper.
- Växtnäringsämnen i marken.
- Vattnet i marken och dränering. Vattnets kretslopp, vattentillgångar och vattenmiljöer.
Mikroorganismer
- Mikroorganismer och deras betydelse inom odling.
- Smittämnen, smittspridning och hygien i samband med odling.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att beskriva olika växtarter inom naturbruket. Eleven medverkar i att förklara växters livsprocesser. Eleven medverkar också i att beskriva markens och olika jordars egenskaper. Dessutom medverkar eleven i att beskriva mikroorganismer och deras betydelse inom naturbruket. Eleven medverkar i att föra resonemang om sambanden i naturen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett enkelt sätt olika växtarter inom naturbruket. Eleven förklarar på ett enkelt sätt växters livsprocesser. Eleven beskriver också på ett enkelt sätt markens och olika jordars egenskaper. Dessutom beskriver eleven på ett enkelt sätt mikroorganismer och deras betydelse inom naturbruket. Eleven för också enkla resonemang om sambanden i naturen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt olika växtarter inom naturbruket. Eleven förklarar på ett utvecklat sätt om växters livsprocesser. Eleven beskriver också på ett utvecklat sätt markens och olika jordars egenskaper. Dessutom beskriver eleven på ett utvecklat sätt mikroorganismer och deras betydelse inom naturbruket. Eleven för också utvecklade resonemang om sambanden i naturen.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Programmet för skog, mark och djur | SK | 4 | Programfördjupningskurser |
Visar träffar 1 - 1 |