Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Dans 1 (DABDAN51)

Information

  • Gå till ämne, Dans
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-20
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Dansens betydelse och funktion. Sociala och kulturella sammanhang där dans ingår.
  • Danstyper, till exempel scenisk dans, social dans och tävlingsdans.
  • Rörelse, rum och musik i samband med dansformerna.
  • Olika typer av koreografiskt material för individuell dans och dans i grupp.
  • Det egna rörelsespråket.
  • Danstekniker och estetiska ideal för olika dansformer.
  • Färdighetsträning i en eller flera dansformer. Musikalisk puls och dynamik.
  • Improvisation som rörelseteknik och som en metod för skapande.
  • Samarbete och interaktion med andra i samband med dans.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva dans samt dansens betydelse och funktion. Eleven medverkar också i att beskriva hur rörelser, rum samt musik används i samband med dans och dansgestaltning. Eleven medverkar i att utföra dans utifrån det egna rörelsespråket och dansformens estetiska ideal. Eleven medverkar dessutom i att gestalta dans som konstnärligt uttrycksmedel.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt dans samt dansens betydelse och funktion. Eleven beskriver också på ett enkelt sätt hur rörelser, rum samt musik används i samband med dans och dansgestaltning. Eleven utför med viss säkerhet dans utifrån det egna rörelsespråket och dansformens estetiska ideal. Eleven gestaltar dessutom med tillfredsställande resultat dans som konstnärligt uttrycksmedel.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt dans samt dansens betydelse och funktion. Eleven beskriver också på ett utvecklat sätt hur rörelser, rum samt musik används i samband med dans och dansgestaltning. Eleven utför med säkerhet dans utifrån det egna rörelsespråket och dansformens estetiska ideal. Eleven gestaltar dessutom med gott resultat dans som konstnärligt uttrycksmedel.

Program där kursen förekommer

search