Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Dans 2 (DABDAN52)

Information

  • Gå till ämne, Dans
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-20
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Dansens betydelse och funktion.
  • Olika danstyper, deras kännetecken och kulturella bakgrund.
  • Dans som uttryck för kulturella värderingar. Dans i relation till synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet.
  • Danstekniker och estetiska ideal för olika dansformer.
  • Rörelse, rum och musik i samband med dansformerna.
  • Olika typer av koreografiskt material för individuell dans och dans i grupp.
  • Färdighetsträning i en eller flera dansformer. Dansformens estetiska ideal när det gäller rörelser, rörelsekvaliteter, användning av rum och musik samt relationen till dansare.
  • Musikalisk puls och dynamik.
  • Spatial uppfattning i samband med dans.
  • Improvisation som rörelseteknik och som en metod för skapande.
  • Samarbete och interaktion med andra i samband med dans.
  • Den konstnärliga processen i dans från idé till färdig produktion.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
  • Etik och värdegrundsfrågor i samband med dans.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva dans samt dansens betydelse och funktion. Eleven medverkar också i att beskriva hur rörelser, rum samt musik används i samband med dans och dansgestaltning. Eleven medverkar i att utföra dans utifrån det egna rörelsespråket och dansformens estetiska ideal. Eleven medverkar dessutom i att gestalta dans som konstnärligt uttrycksmedel.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt dans samt dansens betydelse och funktion. Eleven beskriver också på ett enkelt sätt hur rörelser, rum samt musik används i samband med dans och dansgestaltning. Eleven utför med viss säkerhet dans utifrån det egna rörelsespråket och dansformens estetiska ideal. Eleven gestaltar dessutom med tillfredsställande resultat dans som konstnärligt uttrycksmedel.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt dans samt dansens betydelse och funktion. Eleven beskriver också på ett utvecklat sätt hur rörelser, rum samt musik används i samband med dans och dansgestaltning. Eleven utför med säkerhet dans utifrån det egna rörelsespråket och dansformens estetiska ideal. Eleven gestaltar dessutom med gott resultat dans som konstnärligt uttrycksmedel.

Program där kursen förekommer

search