Engelska 2 (ENSENG52)
Information
- Gå till ämne, Engelska
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-20
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-28
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna, till exempel vardagliga situationer, intressen och personer. Ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning.
- Levnadsvillkor, traditioner samt sociala och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
Reception
- Tydligt talat språk, även med viss dialektal färgning. Texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande. Språk och texter via film och andra medier.
- Sammanhängande talat språk och samtal, till exempel dialoger och intervjuer.
- Berättelser, sånger, dikter och annan fiktion i skriven, talad och dramatiserad form.
- Texter av olika slag och med olika syften, till exempel reportage och manualer.
- Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.
Produktion och interaktion
- Instruktioner, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. Diskussioner, samtal och skrivande för kontakt och kommunikation i olika sammanhang.
- Bearbetning av egna och andras muntliga och skriftliga framställningar för att variera, tydliggöra och precisera.
- Strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till i samtal och skriftlig kommunikation, till exempel omformuleringar, frågor och stödjande fraser.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talad, enkel engelska i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att medverka i att redogöra för innehåll och detaljer. Eleven medverkar i att använda strategier för lyssnande och läsning.
I muntliga och skriftliga framställningar medverkar eleven i att formulera sig med fraser och meningar. I muntlig och skriftlig interaktion medverkar eleven i att uttrycka sig med fraser och meningar. Dessutom medverkar eleven i att använda strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven medverkar i att beskriva företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i tydligt talad, enkel engelska i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att redogöra för innehåll och detaljer på ett enkelt sätt. Eleven använder någon strategi för lyssnande och läsning.
I muntliga och skriftliga framställningar formulerar sig eleven enkelt, begripligt och till viss del sammanhängande. I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar. Dessutom använder eleven någon strategi som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven beskriver på ett enkelt sätt företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven förstår helheten och uppfattar väsentliga detaljer i tydligt talad, enkel engelska i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att redogöra för innehåll och detaljer på ett utvecklat sätt. Eleven använder några strategier för lyssnande och läsning.
I muntliga och skriftliga framställningar formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och sammanhängande. I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt. Dessutom använder eleven några strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Programmet för hotell, restaurang och bageri | HR | 5 | Programfördjupningskurser |
Programmet för samhälle, natur och språk | SN | 3 | Programgemensamma kurser |
Visar träffar 1 - 2 |