Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Engelska 3 (ENSENG53)

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning samt samhälls- och arbetsliv.
  • Levnadsvillkor, traditioner, samhällsfrågor samt kulturella, historiska, och sociala förhållanden i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.

Reception

  • Tydligt talat språk, även med viss social och dialektal färgning. Texter som är instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande. Språk och texter via film och andra medier.
  • Sammanhängande talat språk och samtal av olika slag, till exempel dialoger, intervjuer och reportage.
  • Skönlitteratur, sånger, dikter och annan fiktion i skriven, talad och dramatiserad form.
  • Texter av olika slag och med olika syften, till exempel nyheter och reportage.
  • Hur texter och talat språk kan varieras för olika syften och sammanhang.

Produktion och interaktion

  • Muntlig och skriftlig framställning inom valt fördjupningsområde.
  • Bearbetning av egna och andras muntliga och skriftliga framställningar för att variera, tydliggöra och precisera.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i talad engelska i lugnt tempo samt i enkla texter om kända ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att medverka i att samtala om innehåll och detaljer. Eleven medverkar i att använda strategier för lyssnande och läsning.

I muntliga och skriftliga framställningar medverkar eleven i att formulera sig med fraser och meningar. I muntlig och skriftlig interaktion medverkar eleven i att uttrycka sig med fraser och meningar. Dessutom medverkar eleven i att använda strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven medverkar i att samtala om företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i talad engelska i lugnt tempo samt i enkla texter om kända ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att på ett enkelt sätt samtala om innehåll och detaljer. Eleven använder någon strategi för lyssnande och läsning.

I muntliga och skriftliga framställningar formulerar sig eleven enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt, begripligt och till viss del sammanhängande. Dessutom använder eleven strategier som delvis löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven samtalar på ett enkelt sätt om företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår såväl helhet som detaljer i talad engelska i lugnt tempo samt i enkla texter om kända ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att på ett utvecklat sätt samtala om innehåll och detaljer. Eleven använder några strategier för lyssnande och läsning.

I muntliga och skriftliga framställningar formulerar sig eleven relativt tydligt och sammanhängande. I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt. Dessutom använder eleven strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven samtalar på ett utvecklat sätt om några företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Program där kursen förekommer

search