Engelska 3 (ENSENG53)
Information
- Gå till ämne, Engelska
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-20
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-28
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning samt samhälls- och arbetsliv.
- Levnadsvillkor, traditioner, samhällsfrågor samt kulturella, historiska, och sociala förhållanden i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
Reception
- Tydligt talat språk, även med viss social och dialektal färgning. Texter som är instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande. Språk och texter via film och andra medier.
- Sammanhängande talat språk och samtal av olika slag, till exempel dialoger, intervjuer och reportage.
- Skönlitteratur, sånger, dikter och annan fiktion i skriven, talad och dramatiserad form.
- Texter av olika slag och med olika syften, till exempel nyheter och reportage.
- Hur texter och talat språk kan varieras för olika syften och sammanhang.
Produktion och interaktion
- Muntlig och skriftlig framställning inom valt fördjupningsområde.
- Bearbetning av egna och andras muntliga och skriftliga framställningar för att variera, tydliggöra och precisera.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i talad engelska i lugnt tempo samt i enkla texter om kända ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att medverka i att samtala om innehåll och detaljer. Eleven medverkar i att använda strategier för lyssnande och läsning.
I muntliga och skriftliga framställningar medverkar eleven i att formulera sig med fraser och meningar. I muntlig och skriftlig interaktion medverkar eleven i att uttrycka sig med fraser och meningar. Dessutom medverkar eleven i att använda strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven medverkar i att samtala om företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i talad engelska i lugnt tempo samt i enkla texter om kända ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att på ett enkelt sätt samtala om innehåll och detaljer. Eleven använder någon strategi för lyssnande och läsning.
I muntliga och skriftliga framställningar formulerar sig eleven enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt, begripligt och till viss del sammanhängande. Dessutom använder eleven strategier som delvis löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven samtalar på ett enkelt sätt om företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven förstår såväl helhet som detaljer i talad engelska i lugnt tempo samt i enkla texter om kända ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att på ett utvecklat sätt samtala om innehåll och detaljer. Eleven använder några strategier för lyssnande och läsning.
I muntliga och skriftliga framställningar formulerar sig eleven relativt tydligt och sammanhängande. I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt. Dessutom använder eleven strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven samtalar på ett utvecklat sätt om några företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Programmet för samhälle, natur och språk | SN | 3 | Programfördjupningskurser |
Visar träffar 1 - 1 |