Geografi 1 (GEGGEO51)
Information
- Gå till ämne, Geografi
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-20
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-28
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Några olika naturresurser, var de finns samt deras betydelse för människor och djur.
- Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering samt orsaker till och konsekvenser av detta.
- Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och mark.
- Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras.
- Förekomst av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen.
- Sambanden mellan fattigdom, ohälsa samt faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser.
- Klimatförändringar och vilka konsekvenser de kan få i olika delar av världen.
- Hållbar utveckling och vad som kännetecknar en sådan utveckling.
- Geografiska källor och verktyg, till exempel kartor, GIS och modeller.
- Geografiska läges- och storleksrelationer i världen.
- Namn och läge på ett urval länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter i de olika världsdelarna.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att beskriva samband mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen. Eleven medverkar i att föra resonemang om hur människor i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven medverkar också i att föra resonemang om hur några naturresurser används och fördelas.
Eleven orienterar sig i och undersöker omvärlden och medverkar då i att använda kartor samt andra geografiska källor, metoder och tekniker.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett enkelt sätt samband mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen. Eleven för enkla resonemang om hur människor i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven för också enkla resonemang om hur några naturresurser används och fördelas.
Eleven orienterar sig i och undersöker omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, metoder och tekniker på ett delvis ändamålsenligt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt samband mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen. Eleven för utvecklade resonemang om hur människor i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven för också utvecklade resonemang om hur några naturresurser används och fördelas.
Eleven orienterar sig i och undersöker omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, metoder och tekniker på ett ändamålsenligt sätt.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Programmet för samhälle, natur och språk | SN | 3 | Programgemensamma kurser |
Visar träffar 1 - 1 |