Hälsa 1 (HASHAL51)
Information
- Gå till ämne, Hälsa
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-20
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-28
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Innebörden av hälsa och välbefinnande samt ett hälsofrämjande synsätt på hälsa. Folkhälsopolitiska mål. Samhällets mål för god hälsa på lika villkor för hela befolkningen, till exempel goda livsvillkor, livsmiljö och levnadsvanor.
- Hälsorelaterade levnadsvanor.
- Kost och hälsa. Kostens och måltidens betydelse för hälsa och välbefinnande.
- Fysisk aktivitet och hälsa. Betydelsen av fysisk aktivitet och vila för människors hälsa. Sömn och hälsa.
- Sociala relationer och dess betydelse för hälsa och välbefinnande.
- Taktil beröring. Fysiologiska och psykologiska effekter.
- Hälsofrämjande aktiviteter för olika åldrar, till exempel promenader, lekar och naturupplevelser.
- Ergonomi, säkerhet och arbetsmiljö.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att beskriva människors hälsa och hälsorelaterade levnadsvanor. Eleven medverkar i att ge exempel på de folkhälsopolitiska målen. Eleven medverkar också i att beskriva olika hälsofrämjande aktiviteter och vilka hälsoeffekter de har. Eleven medverkar i att genomföra hälsofrämjande aktiviteter.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett enkelt sätt människors hälsa och hälsorelaterade levnadsvanor. Eleven ger något exempel på de folkhälsopolitiska målen. Eleven beskriver också på ett enkelt sätt olika hälsofrämjande aktiviteter och vilka hälsoeffekter de har. Eleven genomför med viss säkerhet hälsofrämjande aktiviteter.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt människors hälsa och hälsorelaterade levnadsvanor. Eleven ger några exempel på de folkhälsopolitiska målen. Eleven beskriver också på ett utvecklat sätt olika hälsofrämjande aktiviteter och vilka hälsoeffekter de har. Eleven genomför med säkerhet hälsofrämjande aktiviteter.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Programmet för hälsa, vård och omsorg | HO | 4 | Programgemensamma kurser |
Visar träffar 1 - 1 |