Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Historia 2 (HITHIS52)

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Tematiska fördjupningar kring historiska förändringsprocesser och händelser av betydelse för nutiden, till exempel fredssträvanden, konflikter och kolonialism.
  • Historiska förändringsprocesser som förändrat människors levnadsvillkor, till exempel lokalsamhällets utveckling, migration och kulturmöten.
  • Historiska källor som berättar om människors levnadsvillkor under olika tidsperioder, till exempel tidningar, filmer och föremål.
  • Historiska teman i olika kulturella uttrycksformer, till exempel i film, litteratur och musik.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva människors levnadsvillkor under olika tidsperioder. Dessutom medverkar eleven i att föra resonemang om historiska förändringsprocesser och deras betydelse för nutiden.

Eleven medverkar i att använda och tolka olika källor och i att föra resonemang om källornas användbarhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt människors levnadsvillkor under olika tidsperioder. Dessutom för eleven enkla resonemang om historiska förändringsprocesser och deras betydelse för nutiden.

Eleven använder och tolkar olika källor och för enkla resonemang om källornas användbarhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt människors levnadsvillkor under olika tidsperioder. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om historiska förändringsprocesser och deras betydelse för nutiden.

Eleven använder och tolkar olika källor och för utvecklade resonemang om källornas användbarhet.

Program där kursen förekommer

search