Idrott och hälsa 2 (IDCIDR52)
Information
- Gå till ämne, Idrott och hälsa
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-20
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-28
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Fysiska aktiviteter som tränar rörelseförmåga, kroppsuppfattning, fin- och grovmotorik, balans, styrka och kondition.
- Rörelse till musik samt dans.
- Olika träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning.
- Mental träning och avslappning, till exempel genom kroppskontakt, naturupplevelser och andningsövningar. Hur mental träning och avslappning kan användas för att nå mål och ökat välbefinnande.
- Olika utemiljöer och möjligheter till rörelseaktiviteter och rekreation i naturen.
- Hänsynstagande, samarbete och säkerhet i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att genomföra fysiska aktiviteter i olika miljöer. I samband med aktiviteterna medverkar eleven i att välja metoder och i att ge omdömen om resultatet. Dessutom medverkar eleven i att samtala om livsstil, hälsa och välbefinnande.
Eleven förebygger skador genom att medverka i att förutse och beskriva risker som är förknippade med fysiska aktiviteter och friluftsliv.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven genomför med viss säkerhet fysiska aktiviteter i olika miljöer. I samband med aktiviteterna väljer eleven delvis ändamålsenliga metoder och ger enkla omdömen om resultatet. Dessutom samtalar eleven på ett enkelt sätt om livsstil, hälsa och välbefinnande.
Eleven förebygger skador genom att förutse och på ett enkelt sätt beskriva risker som är förknippade med fysiska aktiviteter och friluftsliv.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven genomför med säkerhet fysiska aktiviteter i olika miljöer. I samband med aktiviteterna väljer eleven ändamålsenliga metoder och ger utvecklade omdömen om resultatet. Dessutom samtalar eleven på ett utvecklat sätt frågor om livsstil, hälsa och välbefinnande.
Eleven förebygger skador genom att förutse och på ett utvecklat sätt beskriva risker som är förknippade med fysiska aktiviteter och friluftsliv.