Information och kommunikation 1 (INMINF51)
Information
- Gå till ämne, Information och kommunikation
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-21
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-28
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Utvecklingen av informationssamhället och dess betydelse för individ och samhälle.
- Extern och intern information och kommunikation, till exempel produkt- och reklamblad, hemsidor och kallelse till möten.
- Modern teknik och teknisk utrustning för information och kommunikation. Tekniska begrepp inom området.
- Programvaror och programhantering, till exempel e-post, hemsidor samt text- och bildbehandling.
- Datalagring och datasäkerhet.
- Informationssökning med modern teknik. Informationshantering och kritisk granskning av information.
- Sociala medier samt hur de används för att sprida och dela information.
- Etik och sekretess i samband med information och kommunikation.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel personuppgiftslagen och bestämmelser om upphovsrätt.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att beskriva informationssamhället och dess betydelse för individ och samhälle. Eleven medverkar i att använda modern teknik, teknisk utrustning, programvaror och tjänster inom området. Eleven medverkar också i att utföra informations- och kommunikationsuppgifter på ett etiskt, säkert och serviceinriktat sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett enkelt sätt informationssamhället och dess betydelse för individ och samhälle. Eleven använder modern teknik, teknisk utrustning, programvaror och tjänster inom området på ett delvis ändamålsenligt sätt. Eleven utför också med tillfredsställande resultat informations- och kommunikationsuppgifter på ett etiskt, säkert och serviceinriktat sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt informationssamhället och dess betydelse för individ och samhälle. Eleven använder modern teknik, teknisk utrustning, programvaror och tjänster inom området på ett ändamålsenligt sätt. Eleven utför också med gott resultat informations- och kommunikationsuppgifter på ett etiskt, säkert och serviceinriktat sätt.