Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Naturkunskap 1 (NANNAT51)

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Natur och samhälle

  • Växter, djur och sambanden mellan organismerna och miljön i ett ekosystem.
  • Människans beroende av och påverkan på ekosystemen.
  • Energikällor, energianvändning och klimatpåverkan.

Kropp och hälsa

  • Människokroppens organ och organsystem samt deras uppbyggnad och funktion.
  • Människors sexualitet, relationer och sexuella hälsa.

Metoder och arbetssätt

  • Fältstudier i närmiljön och undersökningar av funktioner i människokroppen. Planering, utförande och dokumentation av fältstudier och undersökningar.
  • Olika metoder inom naturkunskap, till exempel observationer, sortering och mätningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva växter, djur och ekosystem. Eleven medverkar också i att beskriva samband i människokroppen. Dessutom medverkar eleven i att samtala om hälsa, levnadsförhållanden, miljö, klimat och resursfördelning och i att beskriva samband.

När eleven genomför fältstudier i närmiljön och undersökningar av funktioner i människokroppen medverkar eleven i att använda metoder och utrustning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt växter, djur och ekosystem. Eleven beskriver också på ett enkelt sätt samband i människokroppen. Dessutom samtalar eleven om hälsa, levnadsförhållanden, miljö, klimat och resursfördelning och beskriver lätt identifierbara samband.

När eleven genomför fältstudier i närmiljön och undersökningar av funktioner i människokroppen använder eleven metoder och utrustning på ett delvis ändamålsenligt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt växter, djur och ekosystem. Eleven beskriver också på ett utvecklat sätt samband i människokroppen. Dessutom samtalar eleven om hälsa, levnadsförhållanden, miljö, klimat och resursfördelning och beskriver förhållandevis komplexa samband.

När eleven genomför fältstudier i närmiljön och undersökningar av funktioner i människokroppen använder eleven metoder och utrustning på ett ändamålsenligt sätt.

Program där kursen förekommer

search