Samhällskunskap 3 (SALSAM53)
Information
- Gå till ämne, Samhällskunskap
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-20
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-28
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Fördjupning inom något eller några av ämnets kunskapsområden, till exempel människohandel, välfärdspolitik eller människors exkludering och inkludering i samhället.
- Ord och begrepp som är relevanta för kunskapsområdet.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att beskriva samhället och människors livsvillkor med utgångspunkt i något kunskapsområde. Dessutom medverkar eleven i att göra kopplingar till demokrati och mänskliga rättigheter.
Eleven medverkar i att beskriva samband i kunskapsområdet. I beskrivningen medverkar eleven i att använda någon samhällsvetenskaplig metod. Eleven medverkar också i att använda källor och i att föra resonemang om informationens och källornas användbarhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett enkelt sätt samhället och människors livsvillkor med utgångspunkt i något kunskapsområde. Dessutom gör eleven någon koppling till demokrati och mänskliga rättigheter.
Eleven beskriver enkla samband i kunskapsområdet. I beskrivningen använder eleven någon samhällsvetenskaplig metod på ett delvis ändamålsenligt sätt. Eleven använder också någon källa och för enkla resonemang om informationens och källans användbarhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt samhället och människors livsvillkor med utgångspunkt i något kunskapsområde. Dessutom gör eleven några kopplingar till demokrati och mänskliga rättigheter.
Eleven beskriver utvecklade samband i kunskapsområdet. I beskrivningen använder eleven någon samhällsvetenskaplig metod på ett ändamålsenligt sätt. Eleven använder också några källor och för utvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Programmet för samhälle, natur och språk | SN | 3 | Programfördjupningskurser |
Visar träffar 1 - 1 |