Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Skogsbruk 2 (SKSSKG52)

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skogsbruket och skogens ekonomiska, ekologiska och sociala värden. Skogsbruksplan.
  • Skogsskötsel samt natur- och kulturvård. Biologisk mångfald i skogen och ståndortsanpassat skogsbruk.
  • Produktionscykeln i skogen och föryngringsåtgärder.
  • Virke och virkessortiment.
  • Vanliga skador och skadegörare på växande träd samt förebyggande åtgärder.
  • Markberedning och plantering. Mark- och vattenvård. Växtnäring.
  • Röjningsarbete i olika typer av bestånd. Stamval vid röjning och gallring.
  • Orientering i skog och mark med hjälp av karta, kompass och GPS.
  • Teknisk utrustning inom skogsskötsel. Konstruktion och funktion.
  • Säkerhet och risker vid arbete inom skogsskötsel. Skyddsutrustning.
  • Mätinstrument och mätmetoder för att mäta höjder, lutningar och avstånd inom skogsbruk. Beräkningar.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med skogsskötsel.
  • Brandförebyggande åtgärder.
  • Lagar och andra bestämmelser, till exempel skogsvårdslagen och allemansrätten.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva ett skogsområde och vad det kan betyda ekologiskt, socialt samt ekonomiskt. Eleven medverkar också i att identifiera och namnge trädslag samt i att beskriva deras egenskaper och användningsområden. Eleven medverkar i att utföra arbetsmoment inom skogsbruk och naturvård på ett säkert sätt samt med hänsyn till miljön. I arbetet medverkar eleven i att använda teknisk utrustning på ett ergonomiskt och säkert sätt. Dessutom medverkar eleven i att utföra underhåll av utrustningen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt ett skogsområde och vad det kan betyda ekologiskt, socialt samt ekonomiskt. Eleven identifierar och namnger på ett enkelt sätt några trädslag samt beskriver på ett enkelt sätt deras egenskaper och användningsområden. Eleven utför med visst handlag arbetsmoment inom skogsbruk och naturvård på ett säkert sätt samt med hänsyn till miljön. Eleven arbetar med teknisk utrustning på ett säkert och ergonomiskt sätt. Dessutom utför eleven underhåll av utrustningen på ett delvis ändamålsenligt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt ett skogsområde och vad det kan betyda ekologiskt, socialt samt ekonomiskt. Eleven identifierar och namnger på ett utvecklat sätt några trädslag samt beskriver på ett utvecklat sätt deras egenskaper och användningsområden. Eleven utför med gott handlag arbetsmoment inom skogsbruk och naturvård på ett säkert sätt samt med hänsyn till miljön. Eleven arbetar med teknisk utrustning på ett säkert och ergonomiskt sätt. Dessutom utför eleven underhåll av utrustningen på ett ändamålsenligt sätt.

Program där kursen förekommer

search