Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Litteratur (SVBLIT5)

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skönlitterära texter, författade av både kvinnor och män, inom genrerna prosa, lyrik och dramatik. Centrala teman och motiv i fiktivt berättande.
  • Högläsning och muntligt berättande för att förmedla en berättelse.
  • Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier samt för att urskilja texternas budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
  • Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt inre och yttre dialoger.
  • Ord och begrepp med anknytning till litteratur och skrivande, till exempel genrebegrepp som biografi och fantasy eller stilbegrepp som liknelse och metafor.
  • Några skönlitterärt betydelsefulla barn-, ungdoms- och vuxenboksförfattare.
  • Fördjupade studier av ett skönlitterärt tema, en genre eller ett författarskap.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven läser med visst flyt skönlitterära texter inom olika genrer. Genom att reflektera över och medverka i att göra sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven läsförståelse. Dessutom medverkar eleven i att urskilja och beskriva texternas budskap. Utifrån ett tema, en genre eller ett författarskap medverkar eleven i att jämföra olika verk och föra resonemang om likheter och skillnader.

Eleven medverkar i att samtala om språkliga drag och språklig variation i skönlitteratur.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven läser med flyt skönlitterära texter inom olika genrer. Genom att reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven tillfredställande läsförståelse. Dessutom urskiljer och beskriver eleven på ett enkelt sätt texternas budskap. Utifrån ett tema, en genre eller ett författarskap jämför eleven olika verk och för enkla resonemang om likheter och skillnader.

Eleven samtalar på ett enkelt sätt om språkliga drag och språklig variation i skönlitteratur.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven läser med gott flyt skönlitterära texter inom olika genrer. Genom att reflektera över och göra utvecklade sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven god läsförståelse. Dessutom urskiljer och beskriver eleven på ett utvecklat sätt texternas budskap. Utifrån ett tema, en genre eller ett författarskap jämför eleven olika verk och för utvecklade resonemang om likheter och skillnader.

Eleven samtalar på ett utvecklat sätt om språkliga drag och språklig variation i skönlitteratur.

Program där kursen förekommer

search