Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Växtodling 1 (VALVAX51)

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Lantbruksgrödor, produkter, användningsområden och kvalitet.
  • Tillväxtfaktorernas betydelse inom växtodling.
  • Klimat, väder och odlingszoner.
  • Växtföljder och odlingsplanering.
  • Odlingssystem. Konventionell, ekologisk och integrerad odling.
  • Mark, jord och jordmån. Jordbearbetning.
  • Växtnäringsämnen i marken och växternas behov av växtnäring. Gödsling.
  • Sådd. Växternas tillväxt och utveckling.
  • Vatten, bevattning och dränering.
  • Ogräs och ogräsbekämpning.
  • Växtsjukdomar och skadedjur på lantbruksgrödor. Symtom, förebyggande åtgärder och biologisk bekämpning.
  • Rengöring och hygien för att förhindra sortinblandning, spridning av ogräs, sjukdomar och skadedjur.
  • Skörd, förvaring och lagring av växtodlingsprodukter.
  • Redskap och annan teknisk utrustning inom växtodling.
  • Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med växtodling.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör växtodling, till exempel miljölagar, livsmedelslagen och kvalitetsbestämmelser.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att identifiera och namnge några kulturväxter samt medverkar i att förklara hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven medverkar i att utföra olika arbetsmoment inom växtodling. I arbetet medverkar eleven i att välja, använda och sköta redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert sätt. Eleven medverkar i att hantera produkter i samband med skörd, transport och lagring. Eleven medverkar i att föra resonemang om växtodlingens påverkan på miljön.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett enkelt sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom växtodling med tillfredsställande resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och delvis ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med tillfredsställande resultat. Eleven för enkla resonemang om växtodlingens påverkan på miljön.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar och namnger med säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett utvecklat sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom växtodling med gott resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med gott resultat. Eleven för utvecklade resonemang om växtodlingens påverkan på miljön.

Program där kursen förekommer

search