Växtodling – grund (VALVAX5)
Information
- Gå till ämne, Växtodling
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-21
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-28
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Kulturväxter och deras produkter. Växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser.
- Klimatets betydelse för odlingsresultatet.
- Mark, jord och gödsling.
- Växtnäringsämnen och växternas tillgång på näring.
- Ogräsbekämpning.
- Vattning. Växternas behov av vatten.
- Redskap och teknisk utrustning.
- Ergonomi, säkerhet och arbetsmiljö inom växtodling.
- Lagar och andra bestämmelser som rör växtodling. Miljölagar, kvalitetsbestämmelser och sortskydd.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att identifiera och namnge några kulturväxter samt medverkar i att förklara hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven medverkar i att utföra olika arbetsmoment inom växtodling. I arbetet medverkar eleven i att välja, använda och sköta redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert sätt. Eleven medverkar i att föra resonemang om växtodlingens påverkan på miljön.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett enkelt sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom växtodling med tillfredsställande resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap och annan teknisk utrustning på ett säkert och delvis ändamålsenligt sätt. Eleven för enkla resonemang om växtodlingens påverkan på miljön.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven identifierar och namnger med säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett utvecklat sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom växtodling med gott resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Eleven för utvecklade resonemang om växtodlingens påverkan på miljön
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Programmet för skog, mark och djur | SK | 4 | Programfördjupningskurser |
Visar träffar 1 - 1 |