Hela sveriges kurser och ämnen

Barnet i förskolan 1, BARBAR51

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Förskolans mål och verksamhet.
  • Etiskt och demokratiskt förhållningssätt i mötet med förskolebarn.
  • Förskolebarns lärande i olika situationer. Vardagssituationer, till exempel vid måltider, i tamburen och i leken.
  • Vuxnas roll och betydelse för förskolebarns lärande.
  • Lekens betydelse för förskolebarns lärande.
  • Samspelet mellan förskolebarn i en grupp.
  • Lekar för förskolebarn, till exempel rim och ramsor, rörelselekar och rollekar.
  • Sagor och sagoläsning för förskolebarn.
  • Barnsäkerhet, till exempel säkra leksaker och lekredskap, elsäkerhet samt förvaring och användning av kemikalier.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i samtal om hur förskolebarn lär sig förstå omvärlden. Eleven medverkar också i att beskriva förskolans mål och verksamhet. Eleven medverkar i att beskriva vuxnas betydelse för förskolebarns lärande. Dessutom medverkar eleven i att möta och stödja förskolebarns lärande i olika vardagssituationer på förskolan. Eleven medverkar också i att genomföra olika former av lek och skapande verksamheter.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven samtalar på ett enkelt sätt om hur förskolebarn lär sig förstå omvärlden. Eleven beskriver också på ett enkelt sätt förskolans mål och verksamhet. Eleven beskriver på ett enkelt sätt vuxnas betydelse för förskolebarns lärande. Dessutom möter och stödjer eleven med viss säkerhet förskolebarns lärande i olika vardagssituationer på förskolan. Eleven genomför med visst handlag olika former av lek och skapande verksamheter.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven samtalar på ett utvecklat sätt om hur förskolebarn lär sig förstå omvärlden. Eleven beskriver också på ett utvecklat sätt förskolans mål och verksamhet. Eleven beskriver på ett utvecklat sätt vuxnas betydelse för förskolebarns lärande. Dessutom möter och stödjer eleven med säkerhet förskolebarns lärande i olika vardagssituationer på förskolan. Eleven genomför med gott handlag olika former av lek och verksamheter.