Hela sveriges kurser och ämnen

Skapande verksamhet i förskolan, BARSKA5

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skapande verksamhet och dess betydelse för barns lärande.
  • Bild i förskolan, till exempel måla, rita och arbeta med lera. Metoder, tekniker och material.
  • Rytmik och dans i förskolan. Metoder, tekniker och material.
  • Sång och musik i förskolan. Metoder, tekniker och material.
  • Slöjd i förskolan. Metoder, tekniker och material.
  • Drama och teater i förskolan. Metoder, tekniker och material.
  • Barns säkerhet i samband med skapande verksamhet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i samtal om hur förskolebarn lär sig förstå omvärlden. Eleven medverkar också i att beskriva förskolans mål och verksamhet. Eleven medverkar i att beskriva vuxnas betydelse för förskolebarns lärande. Dessutom medverkar eleven i att möta och stödja förskolebarns lärande i olika vardagssituationer på förskolan. Eleven medverkar också i att genomföra olika former av lek och skapande verksamheter.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven samtalar på ett enkelt sätt om hur förskolebarn lär sig förstå omvärlden. Eleven beskriver också på ett enkelt sätt förskolans mål och verksamhet. Eleven beskriver på ett enkelt sätt vuxnas betydelse för förskolebarns lärande. Dessutom möter och stödjer eleven förskolebarns lärande i olika vardagssituationer på förskolan. Eleven genomför med visst handlag olika former av lek och skapande verksamheter.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven samtalar på ett utvecklat sätt om hur förskolebarn lär sig förstå omvärlden. Eleven beskriver också på ett utvecklat sätt förskolans mål och verksamhet. Eleven beskriver på ett utvecklat sätt vuxnas betydelse för förskolebarns lärande. Dessutom möter och stödjer eleven förskolebarns lärande i olika vardagssituationer på förskolan. Eleven genomför med gott handlag olika former av lek och skapande verksamheter.

search