Hela sveriges kurser och ämnen

Dans 2, DABDAN52

Information

  • Gå till ämne, Dans
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-20
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Dansens betydelse och funktion.
  • Olika danstyper, deras kännetecken och kulturella bakgrund.
  • Dans som uttryck för kulturella värderingar. Dans i relation till synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet.
  • Danstekniker och estetiska ideal för olika dansformer.
  • Rörelse, rum och musik i samband med dansformerna.
  • Olika typer av koreografiskt material för individuell dans och dans i grupp.
  • Färdighetsträning i en eller flera dansformer. Dansformens estetiska ideal när det gäller rörelser, rörelsekvaliteter, användning av rum och musik samt relationen till dansare.
  • Musikalisk puls och dynamik.
  • Spatial uppfattning i samband med dans.
  • Improvisation som rörelseteknik och som en metod för skapande.
  • Samarbete och interaktion med andra i samband med dans.
  • Den konstnärliga processen i dans från idé till färdig produktion.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
  • Etik och värdegrundsfrågor i samband med dans.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva dans samt dansens betydelse och funktion. Eleven medverkar också i att beskriva hur rörelser, rum samt musik används i samband med dans och dansgestaltning. Eleven medverkar i att utföra dans utifrån det egna rörelsespråket och dansformens estetiska ideal. Eleven medverkar dessutom i att gestalta dans som konstnärligt uttrycksmedel.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt dans samt dansens betydelse och funktion. Eleven beskriver också på ett enkelt sätt hur rörelser, rum samt musik används i samband med dans och dansgestaltning. Eleven utför med viss säkerhet dans utifrån det egna rörelsespråket och dansformens estetiska ideal. Eleven gestaltar dessutom med tillfredsställande resultat dans som konstnärligt uttrycksmedel.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt dans samt dansens betydelse och funktion. Eleven beskriver också på ett utvecklat sätt hur rörelser, rum samt musik används i samband med dans och dansgestaltning. Eleven utför med säkerhet dans utifrån det egna rörelsespråket och dansformens estetiska ideal. Eleven gestaltar dessutom med gott resultat dans som konstnärligt uttrycksmedel.